N 1/9-541, 19.07.2011, Лист, Щодо виконання Плану заходів до 70-х роковин трагедії Бабиного Яру, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.07.2011 N 1/9-541
Міністерству освіти і науки,
молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Щодо виконання Плану заходів
до 70-х роковин трагедії Бабиного Яру
На виконання доручення Прем'єр-міністра України від
5 травня 2011 р. N 17244/0/1-11 та згідно з постановою Кабінету
Міністрів України від 23 червня 2010 р. N 491 "Про
підготовку та проведення заходів до 70-х роковин трагедії Бабиного
Яру" Міністерство надсилає інформаційно-методичний лист щодо
відзначення зазначеної події в навчальних закладах України.
Інформацію про виконання заходів просимо надати до
20 вересня 2011 р. в електронному вигляді за адресою
vich10@ukr.net з позначкою "Бабин Яр".
Заступник Міністра Б.М.Жебровський
Додаток
ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЛИСТ
Українська та світова спільнота у вересні 2011 року
відзначатиме 70-ту річницю початку подій у Бабиному Ярі, що є
символом трагедії Голокосту та нацистських злочинів на українській
землі, жертвами яких стали мільйони людей. Бабин Яр став могилою
десятків тисяч євреїв, а також українських патріотів,
військовополонених, циган та інших громадян.
Лише за два дні, 29 та 30 вересня 1941 року, було знищено
більше 30 тисячі євреїв. Усього за роки нацистської окупації Києва
(1941-1943 рр.), за різними джерелами, було знищено близько
100000 осіб.
Українська держава та громадськість приділяє велику увагу
вивченню історії Голокосту та інших геноцидів, формуванню в
українському суспільстві атмосфери толерантності, міжнаціональної
та міжрелігійної злагоди та порозуміння.
Україна стала першою державою на пострадянському просторі,
яка включила теми "Голокост" та "Бабин Яр" як обов'язкові для
включення в навчально-виховний процес.
70-річчя трагедії Бабиного Яру є нагодою не тільки згадати
жертв війни та Голокосту, але й вшанувати героїв опору нацизму,
виховувати молодь на прикладах взаємоповаги між народами,
духовного подвигу заради рятування життя людей.
За рішенням Кнесету в 1953 році, коли на честь вшанування
пам'яті жертв і героїв Голокосту був заснований Яд Вашем, людей,
які були готові на самопожертву заради іншого, стали називати
Праведниками народів світу. Присвоєння звання Праведник світу
виражає собою прагнення єврейського народу віддати шану іншим
національностям, які, ризикуючи своїм життям, рятували євреїв під
час фашистської навали. Визнані Праведником світу отримують медаль
і Почесну грамоту, а їх імена увічнюють в Яд Вашем на Горі Пам'яті
в Єрусалимі.
На підставі Закону Держави Ізраїль про Пам'ять Катастрофи
(1951 р.) високе звання "Праведник народів світу" отримали
23788 чоловік (за даними "Яд Вашем" на 01.01.2011), вихідці з 45
країн світу; серед них - християни і мусульмани, віруючі і
атеїсти, чоловіки і жінки, люди всіх професій та різного віку,
освічені та неграмотні, багаті та бідні. Єдине, що їх об'єднувало,
це людяність і мужність, прагнення в жорстоких умовах фашистського
терору зберегти найкращі моральні якості людини. Найбільше
Праведників, які ризикували власним життям заради рятування інших,
є у Польщі - 6266, Голландії - 5108, Франції - 3331 та Україні -
2363 особи.
Серед українців - Праведників народів світу чільне місце
займає протоієрей Олексій Глаголєв (1900-1972), який рятував у
себе в будинку єврейську родину Міркіних. Загальновідомо, що
батько Олексія - Олександр Глаголєв - ще за часів царської Росії
був експертом під час сумнозвісної "Справи Бейліса" у 1913 р. та
публічно виступив на захист євреїв, яких звинувачували у
ритуальних вбивствах.
Виходячи із необхідності виховання учнівської молоді на
прикладах героїв минулого, формування у неї історичної пам'яті,
Міністерство рекомендує в навчальних закладах:
провести тематичні виховні години: "Так починалася "Дорога
смерті" до Бабиного Яру", "Історія і трагедія Бабиного Яру",
наукові учнівські конференції, диспути, круглі столи, тематичні
діалоги: "Від антисемітизму до нацизму", "Нацизм - крайній прояв
антисемітизму XX віку", "Трагедія Голокосту - найтяжчий злочин
проти людства", "Праведники народів світу - герої, що врятували
життя";
організувати тематичні експозиції ілюстративних матеріалів
щодо трагічних подій Голокосту: "Бабин Яр - трагедія народу
України", "Голокост у творчості українських художників";
в рамках Малої академії наук України організувати проведення
науково-пошукової та просвітницької роботи з питань трагедії
Бабиного Яру;
взяти участь у Міжнародній науково-педагогічній конференції
та фіналі конкурсу творчих робіт учнів, студентів та вчителів
"Уроки війни та Голокосту - уроки толерантності" (Київ,
організатор - Всеукраїнський Центр "Ткума" ("Відродження"),
2-4 жовтня 2011 р.);
організувати студентські науково-педагогічні конференції
"Уроки Бабиного Яру";
взяти участь у спільній українсько-ізраїльської
науково-практичної конференції за участю українських вчителів та
випускників семінарів музею Голокост Яд Вашем.
сприяти організації відвідування спеціалізованої виставки
"Масовий розстріл євреїв в Україні у 1941 - 1944 роках: Голокост
від куль" у галереї Фонду Віктора Пінчука в м. Києві.
забезпечити участь у жалобних заходах учнів загальноосвітніх,
професійно-технічних, студентів вищих навчальних закладів м. Києва
на території Державного історико-меморіального заповідника "Бабин
Яр" (3 жовтня 2011 р.).
Форми і методи виховних заходів можуть бути різноманітними,
варто обирати їх відповідно до вікових особливостей учнів,
студентів рівня громадянської сформованості учнівського колективу.
Головне, щоб кожний учень відчув гордість за тих співвітчизників,
які віддали своє життя заради інших. Педагог повинен закласти
основу культури міжнаціональних відносин у суспільстві, навчити
співчувати та допомагати ближньому.
Досвід про проведення заходів рекомендуємо розмістити на
шпальтах освітянських видань.
Перший заступник директора Ю.І.Завалевський |