еется, ця стаття-не місце для аналізу цього
процесу, тим більше, що почасти я провів його у своїй кніге.Заметім лише, що
процес цей був об'єктивно зумовлений історичними факторами, а р аспад
традиційної моральної системи закономерен.Беда, однак, у тому, що на зміну їй
не прийшла інша, настільки ж універсальна і внутрішньо легітимна із використанням т е ма
моральних регуляторов.То що цього не сталося, багато в чому пов'язане з
більшовицьким вівісекторскім експеріментом.Надежди на затвердження в
масовій свідомості нової, альтернативної комуністичної моралі, як і
слід було сподіватися, виявилися утопією, а "моральний кодекс будівника комунізму"
залишився лише цитатник для плакатів і темою для анекдотов.В реальному житті тон
як ставила войовнича моральна вседозволенность.СССР став не тільки
країною переміг (питання тільки-кого переміг?) соціалізму, а й,
страшно сказати, країною переміг Хама.По суті, ми до сих пір живемо в
цій країні, і хоча останні роки дають певну надію на моральну
реконструкцію суспільства, справа це і в кращому випадку не менш складний і довгий,
ніж створення нормальної економіки.
4.Недостаточная розвиненість нормальної трудової етики
Протягом століть праця в нашій країні був майже тотально невільним,
містив значний елемент позаекономічного примусу і тому
розглядався не як джерело добробуту, а як певна неприбуткова
повинність (зрозуміло, за винятком відносно невеликої
|