Ф. Меньюела: "На захист своєї ідеалістичної теорії Духа
як сутності людського існування Гегель одного разу з найбільшим
презирством писав про аліментарної історії (т.е.історіі, в центрі інтересів
якої стояли проблеми пітанія.-А.О.). Тепер, коли ми всупереч Гегелю
визнали права рук і шлунка на участь в людській історії, будемо ж готові
ввести в її храм і інші, більш приховані схованки людини "4.
Здається, дверцята, що ведуть у ці схованки-перш за все моральні та
психологічні,-ні відкрити за допомогою зв'язки одних економічних ключів.
Наприклад, ущербність культивувалася псевдоколлектівістской моралі,
десятиліттями наростаюча моральна деградація суспільства привели нас в
стан, коли навіть самі ідеальні економічні програми, якщо їх
втіленню не буде супроводжувати відновлення нормальної трудової моралі,
4 Меньюел Ф.О.пользе і шкоду психології для історії / / Філософія і методологія історіі.М.,
1977.С.288 .. не приведуть до очікуваних результатів, а породять несподівані для економістів -
раціоналістів негативні ефекти.
Більше того, політичні програми, концентруються на одній лише
матеріальний бік життя людей, на "нудних" цифрах, що обіцяють
поступове зростання добробуту, привертають виборця (у всякому разі
російського) менше, ніж програми, що містять елементи "мрії". Комуністи,
до речі, завжди це добре розуміли і спекулювали на цієї людської
потреби в "надмета", в "сенс життя" (психологи
|