важав справою совісті кожної людини.
Багато вніс у розвиток поняття свободи совісті та М. Падуанський, який вважав,
що духовна та світська влада повинні бути розділені при пануючому положенні
останньої; що примусу у справах віри бути не може, бо віра - це справа
совісті кожної людини; що держава повинна подбати про встановлення
і забезпеченні повної віротерпимості.
Цікава позиція французьких матеріалістів-атеїстів, які були, по
суті, першими, хто заговорив про включення права на атеїстичні переконання
в поняття свободи совісті. Так, П. Бейль, що почав з критики католицизму,
прийшов до засудження будь-якого релігійного фанатизму, вимагав свободи совісті
також і для атеїстів, вірячи в існування високоморального суспільства, що складається
з атеїстів. П. Гольбах стверджував, що справжня свобода совісті повинна включати
право атеїстів реалізувати свої переконання, вести просвітницьку роботу.
Д. Дідро, не просто матеріаліст, а й, за оцінками сучасників, войовничий
атеїст і затятий супротивник релігійної моралі, одним з перших висунув пропозицію
про відділення школи від церкви, про огорожі свідомості людей, особливо молодого
покоління, від релігійного впливу.
В цілому, однак, філософи того часу, чиї погляди грунтувалися на визнанні
і відстоюванні принципів свободи совісті, розуміли під нею виключно релігійну
свободу, свободу віросповідання. Гегель, наприклад, проголошував |