бшого". Влада, підкреслює "Артхашастра", є найважливішим елементом існування суспільства. Вона "оберігає сонного, панує над усіма істотами, охороняє їх, стоїть на сторожі загального порядку".
Починаючи з VIII ст.до н.е., погляди на державу, суспільний порядок, закони і справедливість зазнають суттєвих змін. їх початком стало поширення у Персії, а згодом у країнах Близького Сходу вчення Заратустри:
суспільний порядок розглядався ним як боротьба двох протилежних
сил: Добра (царства світлого божества) і Зла (царства темного божества);
метою людського існування на Землі є Добро. Ведучи безперервну
боротьбу зі Злом, Добро утверджує справедливість, порядок, добробут.
Саме держава допомагає Добру у досягненні його благородної мети;
подібно до своїх попередників, Заратустра зробив спробу визначити
сутність і функції влади, яку він ототожнював з особою монарха. На його
думку, правитель держави віддзеркалює на землі Добро царство світлого бо
жества. Він є його служителем. Для досягнення цієї мети, для успішної бо
ротьби зі Злом єдиноуправитель держави захищає своїх підданих, встанов
лює справедливість, мир і спокій, загалом дбає про створення відповідних
умов для щасливого земного життя.
Дисонансом щодо ідей божественного походження влади звучать погляди буддистів (VIV ст.до н.е.), які заперечували божественну основу держави і всього суспільного устрою. Прихильники цієї релігійної течії вважали, що всесвіт живе за природним законом, і всі навколишні події є ні чим іншим, як природною закономірністю. Відповідно життя людини переважним чином залежить від неї самої, від її знання природного
|